Setmana Europea dels Geoparcs Europeus 2017

“Sabies que fa milions d’anys, al cor geogràfic de Catalunya, existí un mar que va desaparèixer amb l’aixecament dels Pirineus,  deixant espectaculars formacions rocoses i rics recursos naturals que han definit el paisatge i la societat del territori?”

Així és com el Geoparc de la Catalunya Central, format per la comarca del Bages i el municipi de Collbató, comença a explicar el seu treball per la protecció del patrimoni geològic, integrant-lo dins d’una estratègia territorial de desenvolupament econòmic sostenible.

Del 26 de maig a l’11 de juny d’enguany se celebra la Setmana Europea de Geoparcs 2017, uns dies en els que es convida als ciutadans a descobrir els Geoparcs. La Xarxa Europea de Geoparcs es va crear a mitjans de l’any 2000 i la van formar 4  espais naturals de França, Grècia, Alemanya i Espanya, amb l’objectiu prioritari de conservar la geodiversitat per promoure el patrimoni geològic per al públic en general, així com per donar suport al desenvolupament econòmic sostenible dels territoris a través del desenvolupament del geoturisme. L’any 2017 aquesta Xarxa ja inclou 69 territoris europeus.

El Geoparc de la Catalunya Central neix l’any 2011 fruit del treball de la UPC Manresa i el Consell Comarcal del Bages i esdevé Geoparc de la Xarxa Europea el setembre de 2012. Enguany el Geoparc i els seus centres associats han organitzat un extens programa d’activitats per divulgar i promocionar el patrimoni del territori.

La Biblioteca del Campus Universitari de Manresa i les Biblioteques de Manresa ens hem afegit a la celebració organitzant una exposició de llibres  compartida a les tres biblioteques, amb llibres que expliquen què son els geoparcs, els valors del patrimoni geològic i natural, i en especial el diferent patrimoni que podem trobar al Geoparc de la Catalunya Central.

També hem elaborat una  Guia de recursos per a tot aquell que vulgui trobar més informació sobre els geoparcs a les nostres biblioteques i a fonts d’informació en accés obert.

Arxiu de la BCUM

L’exposició de la BCUM es complementa amb la instal·lació d’una “AR Sand Box” (caixa de sorra): un mapa topogràfic interactiu que permet simular mapes per recrear un paisatge i generar corbes de nivell en temps real  a mesura que es modela la sorra amb les mans.

Tothom que vulgui experimentar lliurament amb la caixa de sorra, cedida per la titulació d’Enginyeria en Geoinformació i Geomàtica de l’Escola de l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (EPSEB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ho podrà fer a la biblioteca durant la Setmana Europea de Geoparcs 2017.

Note: This post is over 6 months old. You may want to check later in this blog to see if there is new information relevant to your comment.