“Gegants de gel” de Joan Benesiu es va presentar a la BCUM

| 2 comentaris

IMG_1331IMG_1341

Literatura i vi, quina aliança més ferma, quins dos conceptes tan plaents. Entre aquests dos grans plaers va transcórrer la tertúlia que el passat 6 de maig vam fer a la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa amb l’autor de ”Gegants de gel” Joan Benesiu.

COBERTA GEGANTS DE GEL WEB_82c4d29f05874692e1306d2bf19b7aa1Benesiu, escriptor i professor de filosofia alacantí (pseudònim de Josep Martínez Sanchis), es va autoeditar el llibre després d’un inici malafortunat, però quan l’escriptor i pintor Manuel Baixauli va fer-li confiança i en va escriure un article al diari El País, les editorials van trucar a la seva porta oferint-li la publicació de la novel·la. Des d’Edicions del Periscopi ja n’han fet set edicions i aviat es publicarà en castellà a l’Amèrica del Sud. L’obra va ser guardonada amb el Premi llibreter 2015 i ell és considerat un autor revelació de l’any.

IMG_1349

L’acte es va obrir amb la degustació del vi  Ull de llebre del Celler Fargas-Fargas, de la collita de l’any 2014 amb DO Pla de Bages. En Joan Francesc Baltíerrez, acompanyat d’Eva Farré, secretària de la DO Pla de Bages, ens va introduir el vi i va explicar què és la denominació d’origen i la feina que fan.

Antoni Daura president del Gremi de Llibreters de Catalunya va exposar en què consisteix el Premi llibreter, qui conforma el jurat i com es vota el guardó.

A continuació, la professora M. Antonia Molina de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM-UPC) va situar-nos geogràficament a la ciutat d’Ushuaia, lloc on transcorren les històries de la novel·la. A partir de sis fotografies seleccionades va aportar la localització i visualització d’espais físics que surten a la novel·la.

La Conxa Moncunill, bibliotecària de la BCUM, va seleccionar i llegir fragments de l’obra que, sense desvetllar la trama, són representatius de l’estil i els personatges de la novel·la.

Una cinquantena de persones, moltes de les quals participen en clubs de lectura de les biblioteques de la comarca, vam omplir la biblioteca per gaudir d’un bon vi, tot parlant de bona literatura. Una interessant tertúlia amb persones avesades a interpel·lar-se sobre què llegeixen i el procés creatiu. En Joan Benesiu, planer, didàctic, obert i assequible, ens va brindar l’oportunitat d’aclarir dubtes i curiositats sobre la seva manera de treballar, de com va escriure i publicar aquesta novel·la i els perquès que planteja. Una obra, que segons el mateix autor, versa sobre la idea filosòfica de la identitat i la frontera.

Tots vam estar d’acord que aquesta novel·la cal llegir-la amb un llapis i una llibreta al costat. Les referències a llibres, pel·lícules, música, i conceptes filosòfics formen part intrínsec de l’obra i acompanyen sense fer cap nosa el fil de les històries. Et permeten que puguis gaudir doblement del llibre fent un itinerari paral·lel al de la lectura. Joan Benesiu reflecteix en aquesta obra el seu extens bagatge cultural, que dóna valor afegit a la trama.

Us agraïm a tots que hagueu format part d’una vetllada tant especial.

2 comentaris

1. Sin duda, el vino y la lectura, dos de placeres mas sublimes. Debió ser una tertulia fantástica. Mas cuando en los tiempos de crisis pueden ser placeres que están al alcance de las mayorías de los mortales. Ya depende del vino y del libro.

2. Molt bona iniciativa! felicitats pel blog!

Note: This post is over 3 years old. You may want to check later in this blog to see if there is new information relevant to your comment.