No em concentro

Estem en plena època d’exàmens i no hi ha manera de treure rendiment a les hores dedicades a l’estudi, piles de folis llegits que no retenim, pràctiques de càlcul sense solucionar, qualsevol soroll a la biblioteca ens distreu… Doncs us volem parlar d’una tècnica que us pot ajudar, i no estem parlant de tècniques d’estudi sinó de fer gimnàstica del cervell.

La cinesiologia educativa, també coneguda com a Brain gym, són una sèrie de moviments molt senzills que faciliten la connexió de les diferents àrees del cervell. Així s’aprofita tot el seu potencial i millora l’aprenentatge, la comprensió i l’assimilació de continguts, entre molts altres beneficis emocionals.

Moltes escoles d’educació infantil i primària de Catalunya fan aquests exercicis a l’aula a començament del dia o a l’inici d’una activitat determinada, i comenten que permet assolir resultats més bons (Escola TramuntanaEscola Joan Maragall, CEIP Arnau Berenguer, etc.)

Doncs si mestres i escoles l’apliquen i n’estan satisfets dels resultats, perquè no provar-ho pels estudiants universitaris?

La pràctica d’aquesta gimnàstica proposa 4 exercicis per fer cada dia i en qualsevol moment:

1. Beure aigua: ajuda a hidratar el cos i la ment. Augmenta la concentració i redueix l’estrès. Neteja toxines físiques i emocionals.
  2. Botons del cervell: col·locar el polze i dos dits de la mà dreta sota les clavícules, als costats de l’estèrnum. L’altra mà sobre el melic. Mig minut i repetir invertint la Exercicis Brain Gymposició de les mans. Afavoreix la concentració, la memòria i ajuden també a nivell emocional.
  3. Marxa creuada: tocar el genoll esquerre amb la mà dreta i al revés. Ajuda a coordinar els hemisferis del cervell i afavoreix el fet d’estar receptiu i aprendre coses noves. És important per concentrar-se.
  4. Ganxos: primer creuar els peus, creuar les mans i entrecreuar els dits, dobleguar els colzes i repenjar les mans sobre el pit. Mentre mantenim aquesta posició posar la llengua tocant el paladar. Després descreuar cames, braços i mans mentre les puntes dels dits es toquen. Aporta calma i tranquil·litat alhora d’examinar-se i millora la xarxa neuronal.

[Font imatge: https://logopediaenzaragoza.files.wordpress.com/2013/11/pace.gif]

També hi ha altres exercicis específics segons el què es vol millorar: aprenentatge de les matemàtiques, la comunicació, l’autoestima…

Més informació a la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa (BCUM):

Compan, I. Brain Gym: per aprendre amb tot el cervell. Guix elements d’acció educativa, 2011, núm. 380, p. 70

Compan, I. El moviment obre la porta de l’aprenentatge: gimnàstica del cervell o Kinesiologia Educativa “Brain Gym” o “Edu-K”. Perspectiva escolar, 2009, núm. 333, p. 2-58

Compan, I. Brain Gym: la màgia del moviment assenyat. Guix elements d’acció educativa, 2008, núm. 343, p. 6-54

Note: This post is over 4 years old. You may want to check later in this blog to see if there is new information relevant to your comment.