OptimOre: projecte europeu d’investigació a l’EPSEM

Des del passat mes de desembre i durant els pròxims tres anys, el Departament d’Enginyeria Minera i Recursos Naturals de l’EPSEM-UPC lidera un projecte de recerca europeu dotat amb un pressupost de 5M d’euros per millorar la tecnologia per a l’extracció de tungstè i tàntal.

Columbita-tantalita (coltan)

Tàntal, Columbita-tantalita (coltan)

El Departament coordina set socis col·laboradors, entre universitats i empreses de diversos països europeus (Anglaterra, Alemanya, Espanya i Suïssa), cadascun dels quals portarà a terme una part de la recerca. La part del projecte que es desenvolupa a Manresa és la de la trituració, mòlta i separació dels minerals per al seu ús (Increasing yield on Tungsten and Tantalum ore production by means of advanced and flexible control on crushing, milling and separation process).

Wolframita

Tugstè, Wolframita

La idea del projecte OptimOre (Optim:optimitzarOre:minerals) va néixer a Manresa davant la necessitat de millorar el desenvolupament tecnològic de producció de minerals i el seu processament, especialment dels minerals que són matèries primeres de gran importància per a la indústria europea, com és el cas del tungstè i el tàntal, minerals considerats tecnològicament estratègics i pels quals es té dependència de l’exterior, principalment de la Xina.
El projecte es va presentar a la UE a començaments d’any dins el programa de recerca Horizon 2020, Programa per a la Investigació i la Innovació a la Unió Europea per al període 2014-2020. La mateixa UE havia encarregat un estudi previ del qual en van sortir la llista de les matèries primeres de les quals es tenia més necessitat a Europa i els corresponents països subministradors. Actualment a Europa, només existeix una mina de tungstè i una altra en projecte, i una mina de tàntal també en projecte.

Minerals del Futur

Minerals del futur

Al Museu de Geologia Valentí Masachs de la UPC es poden veure algunes de les aplicacions del tàntal, el tungstè i d’altres considerats minerals del futur, com les Terres Rares, el grup del Platí, el Liti, el Niobi, l’Indi, el Gal·li, el Germani, el Rubidi, el Cesi i el Grafè. Són minerals formats per elements emprats per al desenvolupament de tecnologies que s’han convertit en imprescindibles per a la societat: telefonia mòbil, automoció, electrònica de consum, medicina, etc.
A la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa (BCUM) podeu consultar el llibre sobre els minerals, els elements que els formen, les seves aplicacions i el seu reciclatge, pensat i escrit per fer-lo entenedor a estudiants i professors i també per al públic en general (http://cataleg.upc.edu/record=b1426570~S1*cat)

Sanz Balagué, J. i Tomasa Guix, O. Elements i recursos minerals : aplicacions i reciclatge. [Manresa] : Museu de Geologia Valentí Masachs, 2013.

Note: This post is over 4 years old. You may want to check later in this blog to see if there is new information relevant to your comment.