Drones: cara o creu?

| 1 comentari

Qui més qui menys, tothom ha sentit a parlar alguna vegada dels ‘drones’ i té una idea aproximada del què és i el debat que envolta el seu ús. Un ‘drone’ (Unmanned Aerial Vehicles –UAV-) podria ser definit com un avió no tripulat amb capacitat de volar sense pilot, però tal com assegura John Villasenor al seu post What Is a Drone, Anyway? La resposta resulta ser més complexa del que es podria esperar.

Independentment de la seva definició, sabem realment què és un ‘drone’?, quines característiques té?, quines són les seves aplicacions?
Els ‘drones’ estan classificats en tres grups segons la seva mida, la càrrega que poden transportar i l’autonomia de vol.

El primer grup és el dels anomenats micro i mini. Són els més petits (100 grams fins a 30 kilos) i estan optimitzats per volar a les ciutats o fins i tot dins d’edificis.
El segon grup és el dels ‘drones’ tàctics i poden arribar fins als 1500 quilos de pes. Són els més utilitzats en missions de caràcter militar.
El tercer i últim grup és el dels avions no tripulats estratègics. Es caracteritzen per seva grandària i pes, ja que poden arribar a pesar més de 10 tones i volar fins a 20.000 peus d’alçada. El seu ús està lligat a l’àmbit militar encara que també es fan servir en projectes geogràfics.

Encara que els ‘drones’ són famosos per les seves aplicacions militars, aquests aparells també poden tenir altres usos, com per exemple: en la cerca de persones desaparegudes, en la prevenció i control d’incendis i gràcies a la seva capacitat de captació d’imatges aèries de gran qualitat, els ‘drones’ són de gran ajuda dins del sector agrícola amb el control de l’estat dels cultius i en l’àmbit de la geologia amb l’elaboració de mapes geològics sedimentològics, mineralògics i geofísics.

Una de les últimes novetats ha estat la creació d’un ‘drone’ ambulància. Dissenyat per un estudiant holandès com a projecte final de carrera, aquest avió no tripulat està equipat amb un desfibril·lador i té com a objectiu reduir el nombre de morts per infart.

Està clar que un ‘drone’, en si mateix, no deixa de ser una altra cosa que un enginy tecnològic i no és cap objecte que hagi de posar en perill ni la vida ni la privacitat de les persones. El problema radica en l’ús que l’ésser humà en faci de la tecnologia que ell mateix inventa.

Si voleu saber més sobre els ‘drones’ us recomanem:

Aced, E. Drones: una nueva era de la vigilancia y de la privacidad [en línia]. Red Seguridad. Març 2013, núm. 60, p. 48-57. Disponible a: http://goo.gl/bv02W3

Wesson, K.; Humphreys, T. La vulnerabilidad de los drones. Investigación y Ciencia. Abril 2014, núm. 451, p. 60-65. Disponible a: Biblioteca del Campus Universitari de Manresa.

Un comentari

1. No deien que Amazon volia començar a distribuir els seus enviaments amb drones?
    Serà el moment de comprar-se una escopeta i pujar al terrat…
    🙂

Note: This post is over 4 years old. You may want to check later in this blog to see if there is new information relevant to your comment.