Arquitectes i urbanistes a la Biblioteca

Comença a ser habitual incloure l’edifici de la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa (BCUM) dins de les rutes arquitectòniques o de patrimoni industrial que es fan a la ciutat de Manresa.

Un clar exemple ha estat  el centenar de persones que ens van visitar el passat dissabte 29 de març, majoritàriament, arquitectes i urbanistes. Aquesta visita estava inclosa dins del recorregut organitzat per la Societat Catalana d’Ordenació del Territori (SCOT-IEC) i l’Associació d’Arquitectes Urbanistes de Catalunya (AAUC)  amb motiu de l’acte de reconeixement i record a l’arquitecte i urbanista manresà Quico Mestres.

L’any 2007, Mestres va exposar a la BCUM “Caminar i dibuixar”, una col·lecció de llibretes, dibuixos i textos de les seves rutes a peu pels pirineus durant més de vint anys.

Exposició "Caminar i Dibuixar" a la BCUM. Quico Mestres  (2007) Fotografia Arxiu BCUM

Exposició “Caminar i Dibuixar” a la BCUM. Quico Mestres (2007) Fotografia Arxiu BCUM

Pàgina de la Llibreta 2 de l'Exposició "Caminar i dibuixar" (2007) Fotografia Arxiu BCUM

Pàgina de la Llibreta 2 de l’Exposició “Caminar i dibuixar” (2007) Fotografia Arxiu BCUM

Vista dels Plafons de l'exposició "Caminar i dibuixar" (2007) Fotografia Arxiu BCUM

Vista dels Plafons de l’exposició “Caminar i dibuixar” (2007) Fotografia Arxiu BCUM

Quico Mestres va ser arquitecte municipal durant l’època en la qual l’edifici de la biblioteca (antic escorxador de la ciutat) va ser rehabilitat.

L’edifici, dissenyat per l’arquitecte Ignasi Oms i Ponsa l’any 1906, és un clar exponent del modernisme manresà. L’any 2005 es va inaugurar com a Biblioteca del Campus Universitari de Manresa, després de la rehabilitació feta per Fargas Arquitectes FGRM la qual, va ser guardonada amb la Menció Especial (1er Premi) a la 4a. Biennal Arquitectura Comarques Centrals. BACC’06 / Rehabilitació.

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), manté les instal·lacions fent sempre intervencions que respectin l’esperit de la rehabilitació, sense interferir en l’estructura i l’estètica de l’edifici.

La BCUM, és doncs, un clar exemple de com estimar, cuidar i gaudir del patrimoni arquitectònic i industrial de la ciutat. Per tant, la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa, pot ser considerat un espai viu, actiu i jove malgrat els més de cent anys d’història.

Detall de la façana principal de l'escorxador abans de la rehabilitació. Fotografia Arxiu BCUM

Detall de la façana principal de l’escorxador abans de la rehabilitació. Fotografia Arxiu BCUM

Detall de les encavallades de fusta originals, abans de la rehabilitació.

Detall de les encavallades de fusta originals, abans de la rehabilitació. Fotografia Arxiu BCUM

Nous elements arquitectònics després de la rehabilitació, visibles des de la 1a planta. (Fotografia FGRM)

Nous elements arquitectònics després de la rehabilitació .
(Fotografia FGRM)

+ Informació

Note: This post is over 5 years old. You may want to check later in this blog to see if there is new information relevant to your comment.